شبکه های NGN

 

امروزه شبکه های تلفن، موبایل و دیتا هر کدام در محدودهخدمت رسانی خود و برروی پروتکل های بخصوص ازپیش تعیین شده به ارائه خدمات خاص و مورد انتظار خود می پردازند . فن آوری نسل جدید شبکه ها NGN  زیربنایی برای ارائه انواع خدمات و کاربرد های جدید چند رسانه ای بطور یکسان و ویژه به مشترکین تمام این شبکه هاست. شبکه های امروزی مخابرات به سه دسته عمده The packed Switched Networks (e.g the Internet) و  The Mobile networks و The Public  Switched Telephone Network تقسیم میشوند که همگرایی این سه شبکه زیر چتر NGN به معنی پوشش فرآیند ارتباطی کلیه شبکه های سوئیچ مداری (PLMN,PSTN)  و شبکه های سویچینگ بسته ای بر مبنای (IP) سیستم آدرس دهی به نقاط ارتباطی در شبکه اینترنت به عنوان راهبرد و مسیریاب (رفت و برگشت) است. به این ترتیب هر بسته دارای یک مشخصه منحصر به فرد در لحظه در شبکه می باشد.

لایه ها در ساختار NGN: شبکه های نسل جدید بر مبنای ساختار لایه ای بنا شده . که در ذیل مختصری از مشخصه هریک این لایه های مختلف خدماتی به طور اختصار بیان می گردد.

لایه دسترسیAccess Layer) ): عناصر این لایه شامل انواع Media GateWay ها هستند که وظیفه ارتباط با شبکه های فعلی مخابرات و مشترکین را بعهده دارند.لایه دسترسی شامل عناصریست که ارتباط دوطرفه شبکه های پیش گفته را با هسته شبکه نسل جدید تامین می نمایند.

لایه مرکزی :(Core Layer) بستر حمل ونقل سیگنا ل ها و اطلاعات بر مبنای (IP ) سیستم آدرس دهی به نقاط ارتباطی در شبکه اینترنت است.در این لایه اطلاعات و سیگنال ها بصورت مجتمع و در یک زیر ساخت واحد منتقل میشوند. و صحت انقال پی گیری می شود.

لایه کنترل :(Control Layer) شامل مجموعا نرم افزار های سوئیچینگ (Soft Switch) که وظیفه انجام عملیات کنترل مکالمه و همچنین کنترل (Media Gateway) را برعهده دارد.در این لایه عملیات کنترل مکالمه و همچنین کنترل عناصر لایه های زیرین انجام میشود.

لایه سرویس و مدیریت:  وظیفه مشابه در شبکه های هوشمند با گستردگی عملیاتی افزونتر را به عهده دارد. ضمنا مدیریت کل مجموعه عناصر NGN هم در این لایه ساماندهی شده است. لایه سرویس و مدیریت وظیفه ای شما SCE در شبکه های هوشمند با گستردگی عملیاتی افزونتر بعهده دارد. ضمنا مدیریت کل مجموعه عناصر NGN هم در این لایه ساماندهی شده است.

بر گرفته از: گروه فن آوا